Görüntüleme (gezinme ile): 265 -- Görüntüleme (arama ile): 4 -- IP: 3.144.33.41 -- Ziyaretçi Sayısı:

Özgün Başlık
Bireysel Başvuruda İkincillik İlkesi ve Denetim Yetkisinin Sınırları Sorunu

Yazarlar
Hasan Tahsin Gökcan

Dergi Adı
Türkiye Barolar Birliği Dergisi

Cilt
Mart-Nisan 2018, Sayı 135, ss. 9-76

Anahtar Kelimeler
Bireysel Başvuru Yolu ; İkincillik İlkesi ; Takdir Alanı Doktrini ; Yerindelik Denetimi ; Dördüncü Derece Yargı Yeri Doktrini ; Kanun Yolu Denetimi Yasağı

Özet
Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesinde tanınan temel hakların güvence altına alınması konusunda birincil yetki, ilgili devletin idari ve yargısal mercilerine aittir. Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi ile iç hukukta bireysel başvuru tanınan ülkeler bakımından Anayasa Mahkemeleri, bu konuda ikincil olarak yetkilidirler. Bireysel başvuru denetimi, ilgili devletin kesinleşmiş mahkeme kararları / gerekçeleri üzerinden yapılmaktadır. Bireysel başvurunun amacı, kamu gücünün kullanımına bağlı olarak bir temel hakkın ihlal edildiğine ilişkin iddiayı Sözleşme / Anayasa bağlamında incelemek ve varsa ihlal tespitini yaparak mağduriyeti gidermektir. AİHM veya AYM tarafından yapılan bu denetimde, birincil yetkili mercilerin değerlendirme yetkileri dikkate alınmaktadır. Bu nedenle AİHM tarafından içtihatlarla ikincillik ilkesi ve takdir marjı doktrini ortaya konulmuştur. Bununla birlikte, ortak bir Avrupa kamu düzenine ulaşma ve bireysel başvurunun etkili bir yol olabilmesi amaçları, denetimin de etkin kullanılmasını gerekli kılmaktadır. Makalenin amacı, AİHM ve AYM kararları çerçevesinde bireysel başvuruda denetimin sınırlarını belirlemeye çalışmaktır. Bu doğrultuda kararlardan verilen örnekler, Sözleşme standardını sağlamayı gerektiren hallerde denetimin kapsamının son derece geniş olduğunu göstermektedir.

Başlık (Yabancı Dil)
The Principle of Subsidiarity in Individual Application and the Question of Limits of Review

Anahtar Kelimeler (Yabancı Dil)
Individual Application Remedy ; Subsidiarity Principle ; Thedoctrine of Margin of Appreciation ; Substantive Review ; Fourth Instance Doktrin ; the Principle of Non-Appellate Review

Özet (Yabancı Dil)
The mandate to protect the fundamental human rights enshrined in the European Convention of Human Rights (ECtHR) is primarily belong the judicial and administrative bodies of a member state. The ECtHR and constitutional courts of jurisdictions which recognize individual complaint remedy hold a secondary power in this respect. Individual complaint remedy is exercised, in principle, upon the final judgments of courts of member states. In the review exercised by ECtHR and the Turkish Constitutional Court (TCC), the margin of appreciation of the authorities having primary power is taken into consideration. Accordingly, the ECtHR settled the principle of subsidiarity and the margin of appreciation through its case-law. However, the purpose of the Convention to reach a democratic public order in Europe and to establish an effective individual complaint mechanism require a meaningful and efficient exercise of individual remedy. This study attempts to determine the limits of review in individual application in light of ECtHR and TCC case-law. The examples provided in this respect reveal that the scope of review in cases in which the Convention standards are at stake is quite broad.