Görüntüleme (gezinme ile): 46 -- Görüntüleme (arama ile): 1 -- IP: 216.73.216.17 -- Ziyaretçi Sayısı:

Özgün Başlık
Orta Çocuklukta Anneye Kaygılı ve Kaçınan Bağlanma : Yakın İlişkilerde Yaşantılar Envanteri-Iı Orta Çocukluk Dönemi Ölçeğinin Türkçeye Uyarlanması

Yazarlar
Fulya Kırımer, Ece Akça, Nebi Sümer

Dergi Adı
Türk Psikoloji Yazıları - TPD

Cilt
2014, Cilt 17, Sayı 33, ss. 45-59

Anahtar Kelimeler
Bağlanma kuramı ; orta çocukluk ; bağlanma kaçınma ve kaygı boyutu ; ölçek

Özet
Bu çalışmanın amacı Brenning, Soenens, Braet ve Bosmans (2011) tarafından orta çocukluk döneminde ebeveynlere bağlanma boyutlarını ölçmek amacıyla geliştirilen Yakın İlişkilerde Yaşantılar Envanteri-II (YİYE-II)-Orta Çocukluk ve Erken Ergenlik Dönemi Ölçeğinin Türk örnekleminde psikometrik özelliklerini incelemektir. Ortaöğretime devam eden öğrenciler (N = 357) ölçeğin yapı, yakınsama ve yordayıcı geçerliğini sınamak amacıyla söz konusu öl-çeğe ek olarak, Kerns Güvenli Bağlanma Ölçeği ile birlikte, arkadaşlara bağlanma, sürekli kaygı, benlik algısı, arkadaşlık kalitesi ve yaşam doyumunun da içinde bulunduğu birçok ölçeği doldurmuşlardır. Faktör analizleri, YİYE-II-Orta Çocukluk Ölçeği Anne Formunun bağlanma kaygısı ve kaçınma boyutlarını temsil eden, iç tutarlığı yüksek iki faktörlü yapıya sahip olduğunu göstermiştir. Ayrıca, YİYE-II-Orta Çocukluk Ölçeğinin geçerliği destekler şekilde her iki boyutu da ebeveyne güvenli bağlanma, arkadaşlara bağlanma, sürekli kaygı, benlik algısı, arkadaşlık kalitesi ve yaşam doyumu ile beklenen yönde ve anlamlı olarak ilişkili bulunmuştur. Ölçeğin Türkçe formunda yapılması önerilen değişiklikler ve gelecek çalışmalar için olası öneriler tartışılmıştır.

Başlık (Yabancı Dil)
Anxious and Avoidant Attachment to Mother in Middle Childhood : the Adaptation of Experiences in Close Relationships-R - Middle Childhood Into Turkish

Anahtar Kelimeler (Yabancı Dil)
Attachment theory ; middle childhood ; attachment avoidance and anxiety ; measurement

Özet (Yabancı Dil)
The aim of this study is to test psychometric quality of Brenning, Soenens, Braet, and Bosmans’ (2011) the Experiences in Close Relationships Scale-Revised for children and adolescents (ECR-RC) in Turkey. In addition to the ECR-RC, middle school students (N = 357) completed a number of measures including the Kerns Security Scale, peer attachment, child anxiety, self-worth, friendship quality, and life satisfaction. Factor analyses revealed that the ECR-RC-Middle Childhood Mother Form has two factors representing attachment-related avoidance and anxiety with high degrees of reliability. Furthermore, supporting the validity of the ECR-RC in Turkish, both dimensions were significantly associated with secure attachment to parents, peer attachment, child anxiety, self-worth, friendship quality, and life satisfaction in the expected direction. Results were discussed considering the possible modifications in the certain items of the ECR-RC in the Turkish version and suggestions for future research.