Total Views (Browse): 69 -- Total Views (Search): -- IP: 52.15.239.254 -- Visitors:

Original Title
Aktif Süspansiyon Sistemli Çeyrek Araç Modelinin Gözlemleyiciyle Optimal Kontrolü

Authors
Ayhan Özdemir, Dinçer Maden

Journal
Sakarya Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi - SAUJS

Volume
Ağustos 2013, Volume 17, Issue 2, p. 181-187

Keywords
Aktif süspansiyon sistemi ; durum geri besleme ; luenberger gözlemleyici ; optimal control

Abstract
Otomotiv sektöründeki teknolojik gelişim ve karayolu inşaat tekniklerindeki ilerleme ulaşımı oldukça hızlandırarak yeni konfor ve güvenlik problemlerini mühendislik konusu haline getirmiştir. Seyir halinde aracın iç dinamiği ve dış etkenlerden kaynaklı konfor ve güvenliği olumsuz etkileyen birçok titreşim hareketi oluşmaktadır. Bu titreşimlerin bastırılması için karmaşık yapılarından dolayı kontrolör gerektiren aktif süspansiyonlar yaygın bir şekilde kullanılmaktadır. Bu çalışmada aktif süspansiyon içeren ¼ araç modeli durum değişkenlerinin tam olarak ölçülemediği alanlarda kullanılan Luenberger gözlemleyicisiyle modellenmiştir. Daha sonra sistem belirli performans kriterlerine göre optimal geribesleme kontrolör ile birleştirilmiştir. Bu yeni kontrolör MATLAB / SIMULINK ortamında tasarlanmış ; çeşitli yol bozucu girişleri uygulanarak sistemin cevabı gözlenmiştir.

Title (Foreign Language)
Optimal Observer Control of Quarter Car Model with Active Suspension

Keywords (Foreign Language)
Active suspension system ; state feedback ; Luenberger observer ; optimal control

Abstract (Foreign Language)
As technological advances in automotive industry and roads construction techniques have made transportation faster, new comfort and safety matters have become the subject of engineering. Many vibrations caused by internal and external factors affect comfort and safety in negative ways. To damp these vibrations, active suspensions requiring controllers because of their complex structures are widely used. In this study, firstly ¼ car model having active suspension has been modeled with Luenberger observer, used on the occasions state variables cannot be determined efficiently. Then, the system has been combined with optimal feedback controller according to certain performance criteria. This new controller has been designed in MATLAB / SIMULINK environment, and the system response has been evaluated after applying roads disturbance inputs.