Total Views (Browse): 17 -- Total Views (Search): -- IP: 18.226.172.214 -- Visitors:

Original Title
Türkiye'de 1933 - 1950 Yılları Arasında Yükseköğretime Yabancı Bilim Adamlarının Katkıları

Authors
Yücel Namal

Journal
Yükseköğretim ve Bilim Dergisi

Volume
Nisan 2012, Volume 2, Issue 1, p. 14-19

Keywords
Cumhuriyet ; Yükseköğretim ; Yabancı bilim adamları

Abstract
Türkiye'de Cumhuriyet döneminde yükseköğretimde modernleşme, 1933'te yapılan üniversite reformu sayesinde Darülfünun'un kapatılıp İstanbul Üniversitesi'nin açılmasıyla başlamıştır. Üniversite reformunun ardından, İstanbul Üniversitesi'nde Nazi Almanya'sından kaçıp Türkiye'ye gelen yabancı bilim adamlarının çeşitli fakültelerde ders vermeleri sağlanmıştır. Yükseköğretimi gerek eğitim gerekse teşkilat yönünden yenileyen bu yabancı bilim adamlarının çalışmaları olmuştur. Bu çalışmalar sonucunda eğitim ve öğretimde modern teknikler kullanılmaya başlanmış, üniversite ders kitapları ve kütüphanedeki kitap ve süreli yayın miktarı arttırılmıştır. Ayrıca tercüme ve telif yeni eserler de, bu yabancı bilim adamları tarafından yükseköğretime kazandırılmıştır.

Title (Foreign Language)
Contributions of Foreign Scientists to the Higher Education Between 1933 - 1950 Years in Turkey

Keywords (Foreign Language)
Republic ; Higher education ; Foreign scientists

Abstract (Foreign Language)
The modernization in the higher education during the republic period in Turkey has begun with establishing the Istanbul University upon closing down the Darülfünun (Ottoman University) through university reform in 1933. Thus, following the university reform, it has been provided for many foreign scientist and academic members, who had escaped from Nazi Germany and had come to Turkey, to give lectures in İstanbul University. The studies of those foreign scientists have renewed the higher education both regarding the education and organization. As a result of the modern techniques in the education and training, has been started to be used and the number of books, in the University and in the libraries, have increased. In addition, the translated and copyrighted works have also been brought by those foreign scientists to the higher education.