Görüntüleme (gezinme ile): 270 -- Görüntüleme (arama ile): 5 -- IP: 10.2.94.26 -- Ziyaretçi Sayısı:

Özgün Başlık
Beliren Yetişkinlik : Ergenlikten Yetişkinliğe Uzanan Bir Dönem

Yazarlar
Aysun Doğan, Senay Cebioğlu

Dergi Adı
Türk Psikoloji Yazıları - TPD

Cilt
2011, Cilt 14, Sayı 28, ss. 11-23

Anahtar Kelimeler
Beliren yetişkinlik ; yetişkinliğe geçiş ; yetişkinlik ölçütleri

Özet
Bu makalenin amacı, beliren yetişkinlik (BY) döneminin özelliklerini tanıtmak ve bu dönemin ortaya çıkmasında etkili olan etmenleri incelemektir. BY dönemi, ergenlik ile yetişkinlik arasındaki yılları (18-25 yaş) kapsayan belirgin bir gelişimsel dönem olarak tanımlanmaktadır (Arnett, 1994). Bu dönemde bireyler yaşamın bir çok alanında yeni deneyimler kazanmakta ve karşılarına çıkan yaşam seçeneklerini özgürce denemektedirler. BY döneminin ergenlik ve yetişkinlikten farklı bir dönem olarak ortaya çıkmasında ekonomik, demografi k ve kültürel olmak üzere üç farklı etmenin rol oynadığı öne sürülmüştür (Arnett, 2000). Yetişkinliğin tanımlanışını değiştiren ilk etmen endüstri devrimiyle birlikte değişen ekonomik yapıda bilginin önemli hale gelmesi ve dolayısıyla eğitim süresinin uzamasıdır. Buna bağlı olarak yükselen evlenme ve ilk ebeveyn olma yaşı ise demografi k etmen olarak ele alınmaktadır. Son etmen ise bireyi ön plana çıkaran kültürel yapıdır. Beliren yetişkinlerin temel özelliklerinin kimlik arayışı, istikrarsızlık, kendine odaklanma, arada kalmışlık hissi ve sonsuz olanaklara sahip olma inancı olduğu öne sürülmektedir. Bu dönemin ülkemizde de gözlenmekte olduğu ancak kültüre özgü bir biçimde yaşanacağı öngörülmektedir.

Başlık (Yabancı Dil)
Emerging Adulthood : a Period Between Adolescence and Adulthood

Anahtar Kelimeler (Yabancı Dil)
Emerging adulthood ; transition to adulthood ; criteria for adulthood

Özet (Yabancı Dil)
The goal of this article is to introduce the characteristics of Emerging Adulthood (EA) and to discuss the factors leading to this period. EA is defi ned as a distinct period of life between adolescence and adulthood, ages from 18 to 25 years (Arnett, 1994). During this period of life, individuals gain new experiences in different areas of their lives and freely experiment different alternatives. Economic, demographic, and cultural factors played an important role in the existence of EA as a distinct life period different than adolescence and adulthood (Arnett, 2000). The fi rst condition that has changed the defi nition of adulthood is the importance of knowledge in the economical system after Industrial Revolution ; thus, an increase in the higher education. The demographic change is known as the increase in the fi rst marriage and parenthood age due to an increase in education duration. The fi nal condition is the cultural context that emphasizes the self. Five main features of EA are defi ned as identity explorations, instability, becoming self-focused, feeling-in-between, and endless possibilities. It was argued that the EA period may exist in Turkey ; however, this period may be affected by Turkish culture.