Görüntüleme (gezinme ile): 193 -- Görüntüleme (arama ile): 5 -- IP: 3.143.24.174 -- Ziyaretçi Sayısı:

Özgün Başlık
Sahnenin Dışındakiler'i Tamamlamak : Ahmet Hamdi Tanpınar ve Kurtuluş Savaşı Anlatıları Türü

Yazarlar
Erol Köroğlu

Dergi Adı
Bilig : Türk Dünyası Sosyal Bilimler Dergisi

Cilt
Yaz 2013, Sayı 66, ss. 93-122

Anahtar Kelimeler
Tanpınar ; Sahnenin Dışındakiler ; İki Ateş Arasında ; Kurtuluş Savaşı ; tür ; metinlerarasılık ; senaryo ; roman

Özet
Tanpınar’ın üçüncü romanı olan Sahnenin Dışındakiler, bütün tamamlanmamışlığına rağmen, eleştirmenler tarafından beğenilen ve ünlü yazarlarla etkileşimi üzerinden değerlendirilen bir romandır. Ancak bu roman, Tanpınar’dan beklenebilecek bu tür bir metinlerarasılığın ötesinde, Türkçeye özgü bir edebi türde üretilen güçlü ve zayıf eserlerle de türsel bir ilişki içindedir. Söz konusu tür, Halide Edib’in 1922’de tefrika edilen Ateşten Gömlek’iyle başlayan Kurtuluş Savaşı anlatıları türüdür. Kurucu metin ele aldığı dönemi bir iç savaş ve ihtilal olarak değerlendirip, bu tarihsel bağlam içinde bireysel fedakârlıkla ilerleyen duygusal bir drama kurmuştur. Ondan sonra gelen çoğunluğu erkek yazarlar ise Halide Edib’den aldıkları türü milli birlik içinde başarılan epik bir mücadele olarak yansıtırlar. Tanpınar, Sahnenin Dışındakiler’de bu kolaycılığı sorgular. Ancak bu romandan yola çıkarak hazırladığı İki Ateş Arasında başlıklı senaryo, romandaki seçimlerinin hepsini geçersiz kılacak ve türün her türlü kalıbını uygulayan bir metin olacaktır. Bu çalışma, aynı yazarın birbirine zıt bu iki metnini tür kuramları üzerinden incelemektedir.

Başlık (Yabancı Dil)
Completing Sahnenin Dışındakiler : A. H. Tanpınar and the Genre of Independence War Narratives

Anahtar Kelimeler (Yabancı Dil)
Tanpinar ; Sahnenin Dişindakiler ; Iki Ateş Arasinda ; Independence War ; genre ; intertextuality ; scenario ; novel

Özet (Yabancı Dil)
Sahnenin Dışındakiler, the third novel of Tanpınar, is wellliked by critics although it is incomplete, and the novel is often evaluated in relation to its interaction with famous authors. Beside this intertextuality, the novel also interacts with the genre of Independence War narratives, which began with Halide Edib’s Ateşten Gömlek in 1922. This novel interprets the Turkish Independence War as a civil war and revolution and narrates a sentimental drama of sacrifice in this historical context. However, Halide Edib’s mostly male successors changed her original story into an epic struggle. Tanpınar challenges this attitude in Sahnenin Dışındakiler. However, Tanpınar also wrote a movie scenario titled, İki Ateş Arasında based on this novel, and it invalidated every choice he made in the novel and produced a text in which every convention and stereotype of the genre was used. This article compares and analyzes these two opposite texts of the author through the employment of generic theories.