Görüntüleme (gezinme ile): 4 -- Görüntüleme (arama ile): 3 -- IP: 18.188.20.56 -- Ziyaretçi Sayısı:

Özgün Başlık
Receptum Nautarum

Yazarlar
Kadir Gürten

Dergi Adı
İnönü Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi

Cilt
January 2013, Cilt 4, Sayı 1, ss. 275-294

Anahtar Kelimeler
receptum ; nauta ; deniz hukuku ; pacta praetoria ; sorumluluk ; gemi işletenin sorumluluğu

Özet
Roma Devleti'nde, deniz ticareti son derece büyük önem arz etmiş, bu nedenle, hukuk metinlerinde, deniz taşımacılığına ilişkin hükümlere oldukça geniş bir şekilde yer verilmiştir. Gemi işletenlerin sorumluluğunun esas dayanağını locatio conductio operis (istisna sözleşmesi) oluşturmaktadır. Ne var ki, bu sözleşmeden kaynaklanan sorumluluk ile preator'lar tarafından tanınan bazı diğer dava haklarının yetersiz kalması üzerine, yolcuların ya da iş sahiplerinin bu kişilere güveninin sağlanması ve böylece gemi işletenlerin de yolcuları kendilerine çekebilmesi için, yine praetor tarafından receptum adı verilen bir garanti sözleşmesi tanınmıştır. Başlangıçta, gemi işletenin sorumluluğu için receptum'un yapılmasına yönelik ifade olan "salvum fore recipere (malların güvende olacağını üstlenmek)"nin varlığı aranmış olup, Iustinianus Dönemi'nde, bu şart ortadan kalmış, gemi işletenin sorumluluğu kanundan kaynaklanır hale gelmiştir.

Anahtar Kelimeler (Yabancı Dil)
Receptum ; nauta ; sea law ; pacta praetoria ; liability ; liability of the sea carriers

Özet (Yabancı Dil)
Maritime commerce has a great importance in Rome, therefore, in legal texts, provisions regarding carriage by sea were given large publicity. The sea carriers' responsibility was based on locatio conductio operis mainly. However, since the responsibility arising from this contract and some other rights to suit were inadequate, a guarantee contract was brought by, again, the praetor, in order to make the passengers or locators trust in them and thus let the sea carriers have the passengers. Initially, the phrase "salvum fore recipere", which is used for receptum, was required for the sea carrier to be responsible. In the time of Justinian, however, this requirement did not existed and the responsibility of the sea carrier had its source in the law.