Görüntüleme (gezinme ile): 14 -- Görüntüleme (arama ile): 5 -- IP: 3.143.9.115 -- Ziyaretçi Sayısı:

Özgün Başlık
Yeni Türk Ticaret Kanununa Göre Taşıyıcının Sınırsız Sorumluluğunu Gerektiren Ağır Kusurları ve Türk Mahkemelerinin Cmr'yi Uygulaması Bakımından Muhtemel Etkisi

Yazarlar
Muharrem Gençtürk

Dergi Adı
Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi (Önceki adı: Gazi Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi)

Cilt
Ekim 2012, Cilt 16, Sayı 4, ss. 117-148

Anahtar Kelimeler
Taşıyıcı ; Sınırlı Sorumluluk ; Sınırsız Sorumluluk ; Kast ; Ağır İhmal ; Şuurlu İhmal ; Eşyaların Karayolundan Uluslararası Nakliyatı İçin Mukavele Sözleşmesi (CMR)

Özet
Yeni Ticaret Kanununa göre “Zarara, kasten veya pervasızca bir davranışla ve böyle bir zararın meydana gelmesi ihtimalinin bilinciyle işlenmiş bir fi ilinin veya ihmalinin sebebiyet verdiği ispat edilen taşıyıcı….sorumluluktan kurtulma hâllerinden ve sorumluluk sınırlamalarından yararlanamaz”. Buna göre taşıyıcının sınırsız sorumluluğunu gerektiren ağır kusur hallerinden ilki olan kast kavramı, Kara Avrupası kaynaklı olduğundan, Türk Hukuku bakımından kapsam ve unsurlarının tespiti kolaydır. Bu çalışmada “pervasızca davranış kusuru” olarak adlandırdığımız ikinci ağır kusur türü ise Türk Hukukunda yerleşik herhangi bir kusur kavramıyla örtüştürülemez. Pervasızca davranış kusurunun unsurları ; pervasızca bir fiil veya kaçınma, zarara ilişkin yüksek ihtimal ve zararın hakkında taşıyıcının şuura sahip olması olmak üzere üçtür. Bu yenilik, aynı zamanda Türk Hukuku bakımından “kasta eşdeğer kabul edilen kusurun” (CMR m. 29), bundan böyle pervasızca davranış kusuru olduğu anlamına gelmektedir.

Başlık (Yabancı Dil)
Unlimited Liability of the Carrier as a Result of His Gross Negligences According to New Turkish Commercial Code and Its Possible Effect on the Application of Cmr in Turkish Courts

Anahtar Kelimeler (Yabancı Dil)
Carrier ; Limited liability ; Unlimited Liability ; Will (Wilful Misconduct) ; Gross Negligence ; Wilful Negligence ; Convention on The Contract for The International Carriage of Goods by Road (CMR)

Özet (Yabancı Dil)
According to the new Turkish Commercial Code, the carrier is neither going to benefit limited liability nor going to benefit from exonerating liability, if the damage resulted from an act or omission of carrier done with intent to cause damage or recklessly and with knowledge that the damage would probably result. Since the term ‘will' which is one of the aspects of gross negligence, is originally from Continental Europe therefore, is easy to identify the extent and the elements of the it in Turkish law Second type of gross negligence which is characterized as “negligence of recklessly conduct” in this study does not overlap with an established negligence term in Turkish Law. The “negligence of recklessly conduct” has three elements : a recklessly act or omission, probable damage and knowledge that such damage would result. Hence, in the context of Turkish law, the will equivalent to wilful misconduct (CMR art. 29) is going to mean negligence of recklessly conduct.