|
Görüntüleme (gezinme ile): 3 -- Görüntüleme (arama ile): 3 -- IP: 10.2.164.101 -- Ziyaretçi Sayısı:
Özgün Başlık İlköğretim Öğrencilerinin Dikkat Toplama Sürecine İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi Yazarlar Suna Kaymak Özmen, Özden Demir Dergi Adı Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Cilt 2012, Cilt 21, Sayı 1, ss. 135-154 Anahtar Kelimeler Dikkat ; Dikkat Toplama ; İlköğretim ; Eğitim Psikolojisi Özet Dikkat toplama becerisi çocukluk yıllarında bilişsel, sosyal ve duygusal gelişim için bir ön koşul olarak değerlendirilebilir. Bu noktada özellikle dikkat toplama süreci ve öğrencilerin bu süreçteki farkındalıkları önem kazanmaktadır. Bu çalışmada ilköğretim II. kademe öğrencilerinin dikkat toplama sürecine ilişkin görüşlerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaçla altıncı, yedinci ve sekizinci sınıflarda okuyan 82 öğrenciye dikkat toplama sürecine ilişkin altı adet açık uçlu soru yöneltilmiştir. Öğrencilerin doldurdukları soru formlarından elde edilen nitel verilerin analizinde içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın bulguları incelendiğinde öğrencilerin dikkat toplama süreci öncesinde özellikle çalışma ortamının düzenlenmesi ve sessiz bir ortamın oluşturulmasına dikkat ettikleri görülmüştür. Öğrencilerin dikkatlerini en çok dağıtan şeyin ortamda bulunan sesler (televizyon, bilgisayar, arkadaşlar vb.) olduğu ; dikkatlerini toplayabilmek için sessiz bir ortam oluşturmaya yöneldikleri ; öğrencilerin dikkat toplama sürecine ilişkin daha çok dışsal uyarıcıları kontrol etmeye çalıştıkları sonucuna ulaşılmıştır. Oysaki özellikle dikkat toplama sürecinde öğrencilerin kendi kendine yönerge verme ve içsel konuşma süreçlerini kullanabilmeleri önem kazanmaktadır. Bu becerilerin kazandırılmasına yönelik eğitim programlarının geliştirilmesi ve uygulanması önerilebilir. Başlık (Yabancı Dil) An Investigation of Primary School Students’ Views Regarding the Process of Concentration Anahtar Kelimeler (Yabancı Dil) Attention ; Concentration ; Primary Education ; Education Psychology Özet (Yabancı Dil) Concentration skills in childhood can be regarded as prerequisite for cognitive, social and emotional development. At this point, concentration process and students ‘awareness in this process gain importance. The present study aims to investigate primary school students’ views regarding the process of concentration. Therefore, 82 students enrolling sixth, seventh, and eighth grades were asked six open-ended questions. The qualitative data gathered from the question forms were analyzed using content analysis methods. It was found that the participants pay attention to tidying the study place and maintaining silence there. They stated that the most important factor distracting their attention is noise in the studying environment (television, computer, friends, etc). Therefore, they expressed that they tried to maintain silence in the environment. It was also found that the students tried to control external stimulus.However, it is known that at this stage it is important for students to concentration through self instruction and self-talk processes. It can be suggested to develop and implement education programs to improve these skills. |